Durant el mes de setembre, València celebra un festival del disseny que reuneix empreses i professionals nacionals i internacionals, amb els quals descobrir de primera mà el talent local, l’efervescència creativa de la nostra ciutat i les últimes tendències en disseny des del Mediterrani. Tot això, gràcies a una agenda d’activitats composta per exposicions, conferències, presentacions, projectes liderats per talents emergents, espais pop—up, projeccions i rutes temàtiques, entre moltes altres.

Les consolidades Fira Hàbitat València i València Disseny Week (organitzada per l’Associació de Dissenyadors de la Comunitat Valenciana) s’alcen com a cites anuals de referència i es convertiran en epicentre de València Design Fest, marca que hereta tot l’esperit de València Capital Mundial del Disseny 2022 i integra les agendes locals de tot l’ecosistema valencià del disseny, però també de les galeries d’art, centres culturals i entitats vinculades a l’arquitectura i la creativitat en general. Un mes d’esdeveniments experiencials, participatius i oberts per a continuar demostrant el vincle i la rellevància internacional de València amb la creativitat i el disseny. València Design Fest és un projecte de la Fundació del Disseny de la Comunitat Valenciana.

Un recorregut pel disseny valencià a través d’anècdotes i històries, amb l’objectiu d’impulsar la disciplina des d’una perspectiva històrica i pròxima, a nivell regional, nacional i internacional.

Escrit per Eugenio Viñas i Lidia Caro i dissenyat per Ibán Ramón, es tracta d’un llibre que, mitjançant diverses històries en les quals es fixa el focus en “la part pel tot”, es pot conformar una idea àmplia i general dels agents, professionals, espais, objectes i diversos conceptes que fan de València un referent en aquest sector creatiu.

A la venda en la nostra tenda online.

Després de 4 exitoses edicions, «Paradís» és des de 2020 un punt de trobada per a professionals del disseny de producte i artistes de diferents disciplines, amb interés pel disseny digital i interactiu, motion graphics o disseny gràfic en general. Un format formatiu i lúdic, replet de grans dosis d’humor, en el qual és possible aprendre de les experiències i de les trajectòries professionals d’una efervescent comunitat creativa provinent de diferents parts del món.

Un festival presentat per Lina Vila, dirigit i comissariat per Wences Sanz que compta amb la identitat visual de la dissenyadora Lorena Sayavera i amb l’experiència i organització de l’equip de la Fundació del Disseny.

Pròxima edició: 2025

L’artesania contemporània s’ha convertit en un camp de reflexió i experimentació sensorial, formal i simbòlica a través de la confrontació i el diàleg entre la tradició i la innovació, entre els materials naturals i els materials intel·ligents, entre les tècniques manuals i les noves tecnologies , entre la identitat local i el desenvolupament global, erigint-se a l’avantguarda de les noves tendències culturals i del mercat.

Així sorgeix «Temps i matèria», un projecte comissariat per Estudio Savage que pren forma d’exposició i de cicle de conferències durant València Design Fest per apropar l’artesania contemporània a tot el públic general. Un espai de reflexió on poder comprovar com gràcies al disseny l’artesania té un camí vàlid de desenvolupament i, sobretot, de permanència de materials, tècniques i processos d’elaboració.

Propera edició: setembre 2024

«Future of Fashion» és la primera trobada internacional de moda sostenible a València. El congrés es constitueix com a plataforma per a la creació, l’experimentació i l’intercanvi de coneixements entorn de la transformació de les indústries de la moda a partir de sis temàtiques principals: matèries primeres; disseny; cadena de subministrament; producció; consum i residus; emissions i biodiversitat. L’abast del congrés s’estén amb un programa de dos dies, dirigit a públic general i figures empresarials del sector.

El congrés va nàixer en 2022 com a resultat de la col·laboració de World Design Capital amb el projecte europeu SFES sobre moda sostenible liderat per Lindsey Carei (Glasgow Caledonian University) i Esteban Galán Cubillo (Universitat Politècnica de València). L’edició de 2023, com a projecte llegat del programa oficial de València Capital Mundial del Disseny 2022, va estar comissariada per la periodista i experta en comunicació de moda Patricia Moreno Barberá. I en 2024 torna el mes d’octubre establint-se al calendari d’events anuals organitzats per la Fundació del Disseny.

El disseny per si mateix no pot curar res, però tampoc podria fer-ho una vacuna si no tenim una xeringa per a injectar-la. Dissenyar-la forma part de la solució, no és un valor afegit, és essencial en el desenvolupament de qualsevol innovació pel bé social. De la indústria a l’arquitectura, passant per la comunicació gràfica o la moda, hi ha molts exemples que serveixen per a posar en valor aquesta activitat creativa des del més important, la nostra salut, que està en l’altre extrem del decoratiu i accessori.

Tots ells estan recollits en «El disseny és bo per a la salut», un llibre concebut pel dissenyador i divulgador Ramón Úbeda (Menció Especial dels Premis Nacionals de Disseny 2021), dissenyat per Dídac Ballester i Antonio Ballesteros, editat per la Fàbrica i impulsat per la Fundació del Disseny, Andreu World i el Museu Valencià de la Il·lustració i la Modernitat (MuVIM). Un treball de cerca en totes les disciplines del disseny i la creativitat, sense oblidar el que ha generat la pandèmia ni les emergències socials que hi ha en altres parts del món. Una mirada transversal que repassa el passat, dissecciona el present i es projecta cap al futur per a il·lustrar, amb més de 500 exemples, que la ciència i la medicina evolucionen i continuaran evolucionant amb l’ajuda de la tecnologia i el disseny.

Amb escrits de Juli Capella, Patricio Sáiz, Pepa Reverter, Quim Larrea, Lluís Morillas, Luis Bassat, Víctor Palau, Álvaro Sobrino, Oscar Guayabero, Valentín Río, Artur Galocha, Xavi Calvo, Quico Vidal, Coke Ferreiro, Oriol Ventura, Toni Clariana, Tachy Mora, Jesús Llinares, Salvi Plaja, Carlos Atienza, Soledad Lorenzo, Marcus Hurst, Koke Fernández, Ana Domínguez Siemens i Carmelo Zappulla.

Premi ADI Cultura 2024 Or en categoria Cultura/Editorial
Premi ADG Laus 2024 Bronze en categoria de Gràfica per a Exposicions
Premi ADCV 2024 Plata en categoria de Espais Efímers
Finalista Premis ADCV 2024 en categoria de Gràfica de l’Entorn

Des de novembre de 2023 València és designada Ciutat del Disseny per la UNESCO, passant a formar part de la sera Xarxa de Ciutats Creatives.

Després de l’experiència satisfactòria de convertir a la ciutat en Capital Mundial del Disseny 2022, la Regidoria d’Acció Cultural de l’Ajuntament de València va confiar a la Fundació del Disseny de la Comunitat Valenciana la redacció i gestió de la candidatura de València a la Xarxa de Ciutats Creatives de la UNESCO, en la categoria Disseny.
La ciutat de València i per extensió la Comunitat Valenciana és terra de creativitat. El treball de professionals del disseny, l’arquitectura, interiorisme o la il·lustració al llarg dels últims cent anys demostra una cultura del disseny que s’estén per tot el territori. Aquesta nova adhesió promou la creativitat i les indústries culturals com a elements estratègics per al desenvolupament urbà sostenible de la ciutat i una evolució natural que anteriors capitals mundials del disseny com Hèlsinki, Ciutat de Mèxic o Seül ja han formalitzat.

«Icones del disseny valencià» és un homenatge al disseny local que projecta la imatge de la Comunitat en el món. Des d’aquesta finestra s’ofereix una visió de la història de creacions valencianes l’impacte de les quals exemplifica el poder del disseny per a promoure la innovació i millorar el benestar social. Una manera de conjuminar i consolidar els continguts d’un futurible museu valencià del disseny en format virtual. «Icones del disseny valencià» és un projecte de la Fundació del Disseny de la Comunitat Valenciana que compta amb la col·laboració de l’Arxiu Valencià del Disseny i la Diputació de València.
Disseny i comisariat: Marisa Gallén

Premi ADCV Or 2024 en la categoria de websites

Des del procés de candidatura per a convertir a València en Capital Mundial del Disseny —sent aquest un aglutinador indiscutible de l’ecosistema del disseny valencià— fins a la designació i el posterior desenvolupament del programa oficial, «Valencia 22. City of Design» naix com una pel·lícula documental que retrata el canvi que viu la ciutat en aquest any clau per a la seua projecció al món. Una peça audiovisual elaborada per Andreu Signes, que recull tota una sèrie de testimoniatges adherits a l’any en què València va celebrar a escala local, nacional i internacional el seu pòsit històric i cultural vinculat al disseny, així com el fet de ser pol d’atracció del talent creatiu. Disponible a partir del 19 de febrer de 2024 en Filmin.

Coordinat des de la seua creació per la Fundació del Disseny, aquest òrgan municipal consultiu en disseny pioner a Espanya va ser aprovat per la Junta de Govern Local de l’Ajuntament de València al juliol de 2022 i constituït finalment al setembre d’eixe mateix any com un dels projectes de llegat més significatius de València Capital Mundial del Disseny 2022, un exemple de bones pràctiques en desenvolupament de polítiques de disseny convertint-se a més en el primer consell de disseny d’un ajuntament al nostre país.

El Consell del Disseny de València naixia així amb l’objectiu d’ajudar l’Ajuntament a construir una ciutat més amable, accessible, verda i projectada al futur, i a l’abril de 2023 publicava el seu informe «La ciutat desitjada», un diagnòstic a mode de plantejament d’oportunitats en l’urbs en pro del benestar de la ciutadania, tenint en compte diferents tipus d’intervenció i prototipat de la València del futur.